Sterke content creëren voor B2B-bedrijven? Dit zijn onze concrete tips
Goede content schrijven voor b2b bedrijven
Elke marketeer herkent het: je wil een artikel schrijven om jouw klanten en prospects te informeren en start vol goede moed aan jouw tekst, maar al gauw blijkt dat er veel meer tijd in sluipt dan gedacht. Je vindt niet altijd de juiste woorden en je hebt het gevoel dat het beter kan. Geen nood, onze content studio kan jou hierin bijstaan. Wij weten uit ervaring: goede content creëren vraagt tijd, veel oefening en expertise. En minstens even belangrijk: content schrijven is één, het verspreiden is twee.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn artikel eruit springt en opgepikt wordt? Welke titel zal het best scoren? Wat wil ik met mijn artikel bereiken? Hoe presenteer ik mijn boodschap visueel het best? En moet ik mijn artikel aanpassen aan het kanaal waar het gepubliceerd wordt? Allemaal terechte vragen, die wat onderzoek, ervaring en denkwerk vereisen. Zo vraagt een artikel voor online publicatie een andere opbouw dan wanneer jouw artikel enkel in een magazine verschijnt.

In dit inzicht geven we jou enkele tips mee die je als B2B bedrijf kunnen helpen bij het creëren van sterke content.

Doe een beroep op onze content studio

Heb je deze expertise niet in huis of kan je door tijdsgebrek niet zelf een artikel schrijven? Laat onze content studio jou bijstaan voor al jouw vragen over content marketing voor B2B bedrijven. Ons ervaren team van redacteurs weet hoe je een artikel schrijft dat blijft plakken, op maat van jouw doelstellingen. 

Contacteer ons gerust, we plannen graag een gesprek in!

Bepaal eerst jouw doelgroep en focus op de behoeften

Voor je begint met schrijven, is het belangrijk om precies te weten wie jouw lezers zijn en wat hun behoeften en interesses zijn. Dit helpt je om gerichte inhoud te schrijven die relevant is voor je publiek. Bij het schrijven van een artikel voor een B2B-publiek is het daarnaast belangrijk om de nadruk te leggen op hoe jouw product of dienst de behoeften van de klant kan vervullen en bijdragen aan hun succes of dagelijkse bedrijfsvoering. B2B-klanten zijn op zoek naar oplossingen voor hun zakelijke problemen, dus zorg ervoor dat je de voordelen van jouw product of dienst in die context presenteert.

Focus op de voordelen voor de gebruiker

In plaats van alleen maar over de functies van je product of dienst te schrijven, concentreer je je beter op de voordelen die het biedt voor jouw doelgroep. Denk aan hoe jouw product of dienst het leven van je klanten kan verbeteren of vergemakkelijken en benadruk deze voordelen in jouw artikel. Leg daarbij uit hoe jouw product of dienst zich onderscheidt van de concurrentie: B2B-bedrijven hebben vaak te maken met gelijkaardige producten of diensten, benadruk daarom de unieke voordelen van jouw oplossing.

Om het artikel aantrekkelijker te maken voor jouw lezers, kun je gebruikmaken van concrete voorbeelden die laten zien hoe jouw product of dienst in de praktijk werkt. Dit kan helpen om abstracte concepten tastbaarder te maken en je lezers een beter beeld te geven van wat ze kunnen verwachten.

Wat is het belangrijkste doel van jouw artikel?

Elk goed artikel heeft meestal één concreet doel voor ogen. Wat wil je bereiken? Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van jouw artikel? Het doel van jouw (commerciële) artikel is waarschijnlijk om meer klanten te werven, de verkoop te stimuleren of klanten te helpen. Vergeet daarom niet om altijd een duidelijke call-to-action (CTA) toe te voegen aan jouw artikel. Een call-to-action of ‘oproep tot actie’ is een marketingterm voor elk ontwerp om een onmiddellijke reactie uit te lokken of een onmiddellijke verkoop aan te moedigen.

Je kan deze reactie stimuleren met tijdelijke acties zoals het aanbieden van een gratis sample of testpakket, een whitepaper, een gratis proefperiode of een persoonlijke afspraak met één van jouw vertegenwoordigers. Hoe meer waarde jouw actie biedt voor de lezer, hoe meer deze bereid zal zijn om contactgegevens achter te laten waar jij op kunt werken.

Vergeet niet de ROI te benadrukken

Je schrijft voor een B2B-publiek, dus uiteindelijk moet jouw product of dienst in zekere zin winst opleveren voor jouw klanten. Maak in jouw artikel duidelijk wat deze winst inhoudt. Voor B2B-klanten is het belangrijk om te weten hoe jouw product of dienst bijdraagt aan hun Return on Investment (ROI). Leg uit hoe jouw product of dienst kan helpen om kosten te besparen, de efficiëntie te verbeteren, tijdswinst op te leveren en zo de omzet te verhogen.

Gebruik daarbij specifieke statistieken en feiten: B2B-klanten zijn over het algemeen op zoek naar gegevens en cijfers om hun beslissingen te onderbouwen. Maak daarom gebruik van cijfermateriaal, grafieken en feiten om te onderbouwen hoe jouw product of dienst de zakelijke doelen van jouw klant kan helpen bereiken.

Maak het menselijk, vertel een verhaal

Voeg human interest toe aan jouw content, dit maakt het menselijk. Want mensen onthouden nu eenmaal sneller verhalen dan feiten. Hoe je dat concreet kunt doen? Beschrijf niet alleen de objectieve kenmerken van jouw product of dienst, maar vertel hoe een gebruiker het product inzet, welke waarde het voor deze klant biedt en hoe het zijn bedrijf heeft geholpen. Laat de gebruiker zelf aan het woord. Dit beantwoordt ook aan het principe van social proof: lezers van jouw content zullen zich sneller identificeren met een collega en diens ervaringen en deze acties kopiëren.

Vergis je niet: hier kruipt heel wat tijd in en het vraagt de nodige expertise, maar als je dit echt goed doet, kan het heel wat opleveren. Heb je geen tijd of geen zin om hieraan te beginnen, doe dan beroep op de expertise van onze content studio.

Gebruik vakjargon

B2B-klanten hebben doorgaans zelf veel kennis over hun eigen vakgebied en zijn bekend met vakjargon. Gebruik daarom altijd de juiste termen in jouw content om aan te tonen dat je de industrie en hun leefwereld begrijpt en om een professionele indruk te maken. Laat jouw artikel ook altijd nalezen door een collega of iemand met meer ervaring in de sector.

Wees authentiek en oprecht

Hoewel je commerciële doelstellingen hebt met het artikel, is het belangrijk om oprecht te blijven en geen overdreven claims te maken over jouw product of dienst. Wees eerlijk over de voor- en nadelen en maak geen beloftes die je niet kunt nakomen.

Controleer op spelfouten en grammatica

Voor je het artikel publiceert, is het belangrijk om te controleren op spelfouten en grammaticale fouten. Een juiste schrijfwijze helpt om een professionele en betrouwbare indruk te maken op je lezers en draagt bij aan de geloofwaardigheid van jouw artikel en bedrijf. Laat het eens lezen door iemand met sterke taalvaardigheden. Bijkomende tip: als je denkt dat jouw artikel klaar is, laat je tekst even rusten en lees het de dag erna nog eens door. Je zal snel enkele verbeterpunten zien.

Zorg voor een catchy titel, een sterke foto en een aantrekkelijke vormgeving

Naast de inhoud van het artikel, is ook de opbouw en vormgeving belangrijk. Dit verhoogt de leesbaarheid en zorgt voor een grotere betrokkenheid.

Enkele concrete tips:

  • Denk na over een titel die aanspreekt. Samen met de foto is dit het eerste wat de lezer te zien krijgt. Op basis hiervan bepaalt hij / zij om jouw artikel al dan niet te lezen. Zorg er dus voor dat je de aandacht van de lezer meteen vasthebt.
  • Start met een korte, krachtige intro. Vertel meteen aan de lezer wat hij/zij te weten zal komen, bewijs hier meteen dat je waarde zal toevoegen.
  • Kill your darlings’, het is een cliché in de journalistieke wereld, maar het blijft o zo belangrijk. Kortweg betekent het: schrijft to the point en verwijder alle onnodige woorden in een zin. Als een bepaalde zin niets toevoegt aan het doel dat je wil bereiken, schrap deze dan.
  • Foto’s, foto’s, foto’s. Eén beeld zegt soms meer dan duizend woorden. Gebruik daarom een sterk beeld als belangrijkste visual. Toon eerst wat je wil meedelen, benadruk daarna de kenmerken en vertel als laatste de echte meerwaarde. Als je deze volgorde respecteert, kom je al een heel eind.

We haalden het al kort aan: een sterk artikel schrijven is nog maar de start. Daarna is het minstens even belangrijk om jouw content te verspreiden en ervoor te zorgen dat het opgepikt wordt. Ook hier heeft onze content studio de nodige expertise in huis. Lees hier wat je kan doen om ervoor te zorgen dat jouw boodschap maximaal verspreid wordt bij het juiste publiek.

Conclusie

Aantrekkelijke content creëren in een B2B omgeving vraagt de nodige tijd en ervaring. Bepaal eerst en vooral jouw focus doelgroep, benadruk steeds de voordelen voor de gebruiker en hou het doel van jouw artikel steeds in het achterhoofd bij het schrijven. 

Een sterk artikel heeft doorgaans maar één hoofddoelstelling. Als je er daarnaast in slaagt om op een menselijke manier de ROI van jouw product, dienst of oplossing te benadrukken, en dit op een leuke, aantrekkelijke manier kunt presenteren, dan doen je al veel goed. Vakjargon gebruiken, authentiek blijven en spelfouten vermijden lijken logisch, maar worden vaak over het hoofd gezien. 

En vergeet niet: oefening baart kunst. Hoe meer je het doet, hoe beter je er in wordt.

Doe een beroep op onze content studio

Heb je deze expertise niet in huis of kan je door tijdsgebrek niet zelf een artikel schrijven? Laat onze content studio jou bijstaan voor al jouw vragen over content marketing voor B2B bedrijven. Ons ervaren team van redacteurs weet hoe je een artikel schrijft dat blijft plakken, op maat van jouw doelstellingen.

Contacteer ons gerust, we plannen graag een gesprek in!