De redactie is verantwoordelijk voor het bepalen en creëren van de inhoud van een tijdschrift. Redacteurs werken samen met journalisten die het vakgebied goed kennen en onderhouden nauwe banden met de leden van de specifieke doelgroep om de juistheid en controleerbaarheid van de inhoud te waarborgen.
Vakbladen presenteren nieuws en analyses, redactionele commentaren en interviews en achtergrondverhalen die interessant zijn voor de leden van de doelgroep. Naast de periodieke publicatie kunnen uitgeverijen vaak maandelijkse of tweewekelijkse nieuwsbrieven uitgeven met actueel nieuws voor de doelgroep. Sommige uitgeverijen publiceren ook uitgebreide artikelen over professionele onderwerpen om de vaardigheden van professionals te verbeteren. Deze artikelen kunnen een hoog niveau hebben en de wetenschappelijke standaarden van schrijven benaderen, waardoor ze nuttig zijn voor zowel beroepsbeoefenaars als studenten die zich voorbereiden op een carrière in het vakgebied.
Branded content, advertenties en advertorials
Advertenties en advertorials maken deel uit van de inhoud van vaktijdschriften die worden uitgegeven door commerciële uitgeverijen. Advertorials of branded content zijn publicaties die de vorm hebben van een redactioneel artikel, maar feitelijk advertenties of gesponsorde boodschappen zijn. Het woord advertorial is immers een samentrekking van de woorden 'advertisement' en 'editorial'. Ze zijn bedoeld om ideeën, expertise en producten of diensten te verkopen aan een specifieke bedrijfstak of type vak/bedrijf/ondernemer. Advertenties worden gebruikt om bedrijven en producten te promoten die relevant zijn voor de lezers van het tijdschrift.
Hoe weet je dat het om een advertorial gaat?
Er worden strenge eisen gesteld aan advertorials en branded content door de vak- en publieksmedia. Zo wordt er allereerst geëist dat boven de publicatie van een advertorial duidelijk staat aangegeven dat het om een advertentie gaat. Dit is om misleiding te voorkomen. Denk je als lezer namelijk dat het om een objectief artikel van een journalist gaat, dan worden er valse claims van deskundigheid gebruikt. Een journalist wordt doorgaans sneller geloofd dan een online marketeer. Kleine verschillen tussen een advertorial en een redactionele tekst van een krant of online magazine zitten in het gebruikte lettertype, de kolombreedte, kleurgebruik en de indeling van de tekst.
Bestaat het tijdschrift hoofdzakelijk uit advertorials of branded content, dan kan er bezwaarlijk gesproken worden van een vaktijdschrift. Het gebrek aan nieuws, neutrale artikels, analyses en interviews zorgt ervoor dat de attentiewaarde van het tijdschrift zal dalen en dan spreekt men niet langer over een vaktijdschrift, maar eerder over een louter commercieel gegeven. Te veel advertorials plaatsen kan namelijk een negatief effect hebben voor de geloofwaardigheid en kracht van een vakmedium.
Belangrijk medium
We kunnen besluiten dat vaktijdschriften belangrijke publicaties zijn die specifiek zijn ontworpen voor een bepaalde doelgroep binnen een bepaald vakgebied. Als ze aan de juiste journalistieke standaarden voldoen en voldoende objectieve informatie bevatten uiteraard. Vaktijdschriften bieden nieuws, analyses en informatie over ontwikkelingen binnen het vakgebied, en bevatten ook advertenties en advertorials.